Hogyan épül fel a jó online kérdőív?

A mai világban talán az egyik legelterjedtebb formája a piackutatásnak az online kérdőív. De milyen egy jó online kérdőív. Ez a blog bejegyzés erre ad tippeket.

Mielőtt a kérdések megszövegezésre kerülnek, gondoljuk végig a kérdőív teljes struktúráját és szerkezetét. Miután tisztázásra került a kérdőív szerkezete, témája és céljai, osszuk a kérdéseket téma-egységek szerint külön szekciókba. A kérdőívek általában általános kérdésekkel kezdődnek és egyre inkább a téma-specifikus kérdésekre térnek át szekciókon keresztül.

kérdőív2.jpg

A kérdőív fő szekciói

1) Információ a kitöltőkről szekció. Még az anonim kérdőívek esetén is érdemes lehet a válaszadó nemét, életkorát és iskolai végzettségét megkérdezni. Ezek az adatok csoportok közötti összehasonlító-elemzés végrehajtásához célszerűk. (például: férfiak és nők értékelései)
2) Általános információs szekció. Tapasztalatokra, véleményekre és ismeretekre vonatkozó kérdések például az álláskereséssel kapcsolatban.

Milyen állásportált néz a leggyakrabban?
Melyik önéletrajz készítőt tartja a legjobbnak és miért? 

3) Specifikus információk szekció. Tapasztalatokra, percepciókra és ismeretekre vonatkozó kérdések

Ön szerint milyen egy jól megírt önéletrajz?
Fontos szerepe van Ön szerint a motivációs levélnek az álláskeresésben?
Fontos a fénykép az önéletrajzban?
Ön szerint mennyire fontos az önéletrajz design?

4) Javaslatok vagy problémamegoldásra irányuló szekció.

Ön szerint hogyan kellene felépüljön egy álláskereső portál, vagy karrieroldal?
Mi okozza a legnagyobb nehézséget az önéletrajz elkészítésekor és hogyan lehetne ezen segíteni?
Mi okozza a legnagyobb nehézséget az önéletrajz az állás interjún és hogyan lehetne ezen segíteni?
Mi a legnagyobb probléma az internetes állás kereséssel? 

A kérdőívek végén ajánlott egy nyitott kérdést adni a válaszadóknak, hogy a kérdőívvel / bizonyos kérdésekkel kapcsolatban kifejezhessék a véleményüket. Ezek a válaszok esetleg új perspektívába helyezhetik a kutatás fókuszpontját új tippeket adva. Továbbá javasolt hierarchikus és skálás kérdések használata is, melyek további pontosabb elemzést tesznek lehetővé például az attitűdök elemzése során (pl. elégedettség, fontossági faktorok). 

Zárótippek

Ne tegyünk fel egy kérdésben több kérdést. Például: helytelen megfogalmazás: Mikor és mennyi csokoládét szoktál vásárolni? Helyesen úgy lenne, ha ez 2 külön kérdésként szerepelne. Először az lenne felmérve, hogy mikor szoktak csokoládét vásárolni, utána meg az, hogy milyen gyakorisággal. 
Kérdéseink mellé írjuk oda segítségül a válaszadónak, hogy hány válaszlehetőség közül választhat.