Színkezelés UFRaw-ban

A színkezelés mindig is egy fontos pont volt a grafikai tervezés során függetlenül attól, hogy a grafikák online felületre,vagy nyomtatásra készültek, ezért ez a blog bejegyzés a színkezelésről fog szólni.
Mikor váltottam Linux operációs rendszerre több programot is kerestem a Raw képek szerkesztéséhez. Így találtam az UFRaw programot is egy Gimp könyvben.
Az UFRaw Gimp plugin-ként és önálló programként is használható. Feladata információadás a különböző színprofilokról.
A programban a Color managment-nél be lehet állítani,hogy milyen módon történjen az átalakítás a profilok között. A fotográfiában és a képszerkesztésben a Perceptual (észlelési) a legmegfelelőbb beállítás, metódus.
Most a beállításokról kicsit részletesebben.

Észlelési

Az abszolút szín és tónuspontosságot mutatja és a legjobb eredményt éri el a szem számára, úgy hogy a színek aránya megmarad. Ez a beállítás a legjobb nyomtatáshoz tintasugaras nyomtatóval, azonban nem megfelelő lenyomatokhoz, vagy effélékhez mert ebben az esetben esetében a színek pontossága marad előtérben.

ufraw1.png

 

Relatív színmetrikus

Itt a fehér pont a képen kívüli középtartományban lesz megadva. Egyéb színek a képen és a tónustartományon kívül kerülnek és a hozzájuk közel lévő tartományba lesznek feltérképezve. Használjuk ezeket a beállításokat, ha lenyomatokat szeretnénk nyomtatni Offset módban tintasugaras nyomtatóval, akkor ha nem vagyunk elégedettek az érzékelési beállítások eredményével. Az Offset módról bővebben az alábbi linken olvashatunk.
Link
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ofszetnyomtat%C3%A1s

Telítettség

Használjuk ezt a beállítást grafikánál és diagramoknál, ha világos és fényes színek a fontosabbak,mint a színkötelezettség. Fotók nyomtatásánál a telítettség beállítás nem ajánlott. 

Abszolut szinszimetrikus

Konvertáláskor a forrástól  a célszínterületben/színtartományban mindig megkapjuk a színeket, amik a cél színterületen vannak. A színek a színtartományon belül változatlanok maradnak és egytől egyig át lesznek véve és a színek mindig a célszínterület szélének irányába mozdulnak el

Forrás: Bettina K. Lechner GIMP 2.8 für digitale Fotografie und Webdesign